Banky a kartové firmy reagujú dôležité spoločenské témy

Bratislava, 26. máj 2021 – Finančné domy aj kartové spoločnosti vedia reagovať novými produktami aj na dôležité spoločenské trendy.

Spoločnosť Mastercard začala v spolupráci s bankou bunq vydávať platobné karty True Name. Zaujímavé sú tým, že môžu mať na sebe meno, ktoré majiteľa karty skutočne vystihuje, čiže nielen to, ktoré má v rodnom liste. Takáto platobná karta by mala byť  prínosom najmä pre mnohých členov komunity LGBTQIA+.

Pre transgenderové a nebinárne osoby (ľudia, ktorí sa necítia byť výhradne ani ako muž, ani ako žena) môže byť meno uvedené na platobnej karte zdrojom nepríjemných pocitov a trápnych situácií. Často nezodpovedá tomu, kým sa v skutočnosti taký človek cíti a ako sa navonok prezentuje.

Podľa prieskumov až takmer tretina komunity LGBTQIA+ má skúsenosti s nepríjemnými reakciami okolia, vrátane posmechu, keď sa preukázali kartou, ktorej údaje nezodpovedali vonkajšiemu vzhľadu držiteľa. Aj preto im banka bunq vyšla v ústrety a na karte môžu mať svoje preferované meno či prezývku.

„Platobné karty True Name riešia jeden z významných problémov, s ktorým sa transgenderové a nebinárne osoby stretávajú, a umožňuje každému používať svoju skutočnú identitu bezpečne, jednoducho a s hrdosťou,“ povedal o nových kartách Mark Barnett, prezident spoločnosti Mastercard Europe.

Podľa šéfa banky bunq Aliho Nikama znamená táto karta malú zmenu s veľkým dopadom. „Dávame ľuďom možnosť byť slobodní a žiť vlastný život tak, ako si želajú,“ dodáva.

Úvery na mieru

Ohľad na špecifické skupiny zákazníkov používajú pri cielení produktov aj fintechy. Softvérová firma Vacuumlabs  stojí napríklad za projektom Daylight, ktorý je prvou LGBT+ digitálnou bankovou platformou v USA. Reagoval ním na finančné potreby viac ako 30 miliónov Američanov, ktorí sa hlásia k LGBT+ komunite.

Táto digitálna banka chce ľuďom s inou sexuálnou orientáciou uľahčiť prístup k financiám. Napríklad im dáva možnosť férovo získať hypotéku, pôžičku na náhradné materstvo alebo adopciu. K projektu od Vacuumlabs sa pridala aj kartová spoločnosť Visa ako partner a tiež ďalší investori.

Zelené karty

Finančné inštitúcie reagujú aj na iné dôležité trendy v spoločnosti, zaujíma ich tiež ekológia a recyklácia. Keďže milióny platobných kariet na svete sú vyrobené z plastu a kovových častí, ktoré držia pokope vďaka syntetickým lepidlám. Karty majú navyše životnosť len tri či štyri roky, a potom ich banky likvidujú, napríklad aj spaľovaním.  Aj preto sa niektoré banky snažia byť pri ich výrobe ekologickejšie. Vlani spoločnosť Visa v spolupráci s firmou CPI Card Group vydala kartu Earthwise High Content Card, ktorá je vyrobená z 98-percentného upcyklovaného plastu.

Podobne aj spoločnosť Mastercard vlani predstavila iniciatívu za výrobu eco-friendly platobných kariet. Mastercard dokonca vytvorila zoznam obnoviteľných materiálov, z ktorých môžu byť karty vyrobené. Ten môže pomôcť bankám orientovať sa pri zmene výroby.

Zodpovedné investovanie

Banky sa tiež snažia byť zelené či už šetrením papiera prechodom na digitálne služby, alebo úverovaním zelených projektov a firiem. Slovenská sporiteľňa začala v marci tohto roka ponúkať klientom možnosť investovať do Fondu zodpovedného investovania. To znamená do akcií a dlhopisov firiem spĺňajúcich prísne environmentálne, spoločenské a riadiace kritériá (ESG).

Tento fond je určený najmä investorom, ktorí chcú, aby im investícia prinášala nielen výnosy, ale zároveň mala pozitívny vplyv na spoločnosť a životné prostredie.

Aj iné banky na Slovensku už investovanie do spoločensky zodpovedných firiem ponúkajú alebo to zvažujú. Napríklad VÚB takú možnosť poskytovala už vlani.

Investovanie do ESG fondov má ekonomicky zmysel. Odborníci veria, že firmy, ktoré podnikajú podľa princípov spoločensky zodpovedného a ekologického podnikania, by mali časom vykazovať lepšie hospodárske výsledky ako firmy napríklad v ťažobnom priemysle.

FOTO: Leupe / Unsplash