Prieskum Mastercard: Chcete na prvom rande zapôsobiť? Plaťte bezhotovostne

BRATISLAVA, 27. apríla – Napriek mimoriadnym opatreniam si podľa nového prieskumu Mastercard viac ako tretina opýtaných v posledných šiestich mesiacoch našla spôsob, ako uskutočniť svoju prvú schôdzku. Najobľúbenejším spôsobom na zaplatenie útraty na prvom rande sú bezhotovostné platby. Vyplýva to z prvomájového prieskumu, ktorý Mastercard zrealizoval na Slovensku a v Českej republike v priebehu apríla[1]. Na 80 percent ľudí pritom spravila dojem platba hodinkami, následne na viac ako dve tretiny platba telefónom. Naopak odrádzajúce sú platby stravnými lístkami. Zaplatenie spoločného účtu na prvom rande zostáva doménou mužov, aj keď takmer polovici žien nevadí si za seba zaplatiť.

Blíži sa máj – lásky čas, a tak je každá rada pre úspešnú prvú romantickú schôdzku drahá. Ako teda na druhého čo najlepšie zapôsobiť? V dnešnej dobe asi málokoho prekvapí, že o výsledku prvého stretnutia rozhodujú aj také detaily, ako napríklad spôsob platenia spoločnej útraty. Práve ten je pre necelú pätinu respondentov jedným z najviac znepokojujúcich okamihov celej schôdzky a preto ho neradno brať na ľahkú váhu. Platba bola pre respondentov výskumu hodnotená s rovnako znepokojujúcim dojmom ako záverečná otázka, či bude nasledovať ďalšia schôdzka alebo okamih rozlúčenia. Pre štvrtinu opýtaných je znepokojujúci ale aj moment stretnutia.

Akonáhle dôjde k samotnému plateniu, platby sa v dvoch tretinách prípadov ujme muž. Ženy často vyčkávajú, čo muž urobí, preto je pre nich okamih platby viac znepokojujúcim ako pre mužov. Štvrtina žien rieši túto pre nich nepríjemnú chvíľu tak, že sa priamo spýta, ako účet budú platiť. 15 percent žien navrhne platbu za svoj podiel, pričom očakávajú, že muž ponuku odmietne a účet zaplatí celý.  

Na ideálnom rande by najväčší dojem urobilo zaplatenie útraty bežnou platobnou kartou, čo potvrdilo 17 percent respondentov. Prekvapivo platbu veľkou bankovkou by ocenilo len 8 percent z nich. Najpreferovanejším spôsobom platenia na prvom rande je pre 65 percent ľudí bezhotovostná platba. Pri držiteľoch kariet Mastercard je pritom toto číslo ešte vyššie – bezhotovostne ich na prvom rande platí 70 percent. Oceňujú najmä fakt, že tieto platby sú rýchle, bez prieťahov, diskrétnejšie a človek nemusí riešiť, či má so sebou dostatok hotovosti, čím predíde trápnej situácii.

„Napriek tomu, že platenie je úplne bežnou každodennou záležitosťou, táto oblasť vykazuje určité trendy. Posledný výskum spoločnosti Mastercard ukázal, že bezhotovostná platba bez zbytočného prepočítavania bankoviek a drobných pôsobí na náš náprotivok na prvom rande najlepšie. Vôbec najimpresívnejším spôsobom úhrady je potom platba telefónom a chytrými hodinkami, kde vidíme kontinuálny rast v popularite za posledné dva roky. Mobil alebo hodinky máme väčšinou pri sebe a platiť s nimi možno ľahko, rýchlo a bezpečne, uviedol Michal Čarný, generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Slovensko a Českú republiku.

Držgroš a zlatokopka – kto za koho platí?

Platenie na rande zostáva stále doménou mužov, a to aj vtedy, keď žena ponúkne svoj podiel. O účet žiadajú muži na troch štvrtinách schôdzok. Podľa výskumu 77 percentám mužov nevadí, ak žena platbu neponúkne, pretože očakávajú, že všetko zaplatia sami. Na druhej strane ocenia, ak žena platbu ponúkne a muž ju potom môže následne zdvorilo odmietnuť. A keď tak žena neurobí? Skoro štvrtina mužov ju môže začať považovať za zlatokopku! V očiach žien potom muži, ktorí útratu na prvom rande nezaplatili, získali nálepku držgroša a pripravili sa o šancu ísť na ďalšiu schôdzku. Tak to vidí 56 percent žien, na druhej strane zvyšných 44 percent nečaká, že za nich muž zaplatí a nemajú problém tak urobiť samé. Iba v 6 percentách prípadov platil každý sám za seba.

A koľko vlastne prvé rande stojí? Nachystajte si 32 EUR, v takejto výške sa totiž pohybuje priemerná útrata. V pätine prípadov sa síce rande zaobišlo bez akejkoľvek útraty, ale takéto schôdzky boli zároveň najhoršie hodnotené mužmi aj ženami.

Pokiaľ chcete zabodovať, mali by ste sa oblúkom vyhnúť týmto situáciám, ktoré na rande odradili väčšinu opýtaných:

Sťažnosť na kvalitu služieb kvôli snahe vyhnúť sa platbe             30 %

Neochota zaplatiť                                                                            25 %

Domáhanie sa zľavy                                                                         16 %

Prepočítavanie mincí pri platbe v hotovosti                                              11 %

Nedostatok peňazí                                                                           11 %

Malé prepitné                                                                                                 6 %

Prvé rande – nie je priestor na experimentovanie!

Takmer v dvoch tretinách prípadov navrhuje prvé stretnutie muž a zároveň vyberá aj miesto. A pri tom vsádza na istotu. Viac ako polovica opýtaných vybrala na stretnutie miesto alebo podnik, ktoré dobre poznajú. Tam, kde predtým nikdy neboli, sa odvážilo iba deväť percent respondentov. Viac ako dve tretiny zvolili prechádzku, čo je pre polovicu respondentov tiež ideálny scenár.  K tomu patrí aj odpočinok na lavičke, prípadne návšteva kaviarne či reštaurácie – najčastejšie so slovenskou či talianskou kuchyňou. Vybrané miesto by malo disponovať dostatkom súkromia a malo by byť upokojujúce, útulne a zábavné.

Napriek sťaženej situácii zašlo v posledných šiestich mesiacoch na rande 37 percent opýtaných. Napomohli tomu alternatívne spôsoby zoznamovania, ako zoznamovacie aplikácie alebo internetové zoznamky, ktoré v období minimálneho sociálneho kontaktu nahradili tradičné spôsoby.  Na zblíženie ich využila celkom štvrtina respondentov, z toho aplikácie využilo 17 percent a zvyšných 8 percent internetové zoznamky. 

Keď sa blíži prvé rande, zachovajte chladnú hlavu. Buďte sami sebou, prirodzení, úprimní a milí, práve to je tajný tip väčšiny randiacich. A dobrá správa na koniec – v 88 percentách prípadov po prvej schôdzke nasleduje aj druhá!

O spoločnosti Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com 

Mastercard (NYSE: MA), www.mastercard.com, je technologická spoločnosť s celosvetovou pôsobnosťou v oblasti sprostredkovania platieb. Zaisťovaním bezpečných, jednoduchých, chytrých a ľahko dostupných platobných transakcií Mastercard podporuje a prepája inkluzívnu digitálnu ekonomiku prospešnú všetkým, kdekoľvek na svete. Inovácie a riešenia využívajúce zabezpečené dáta a siete, partnerstvá a energie spoločnosti Mastercard pomáhajú jednotlivcom, finančným inštitúciám, vládam i firmám napĺňať bez zvyšku ich potenciál. Firemná kultúra spoločnosti a všetko, čo Mastercard robí vo vnútri a navonok, sa riadi firemným kvocientom slušnosti. So spoločnosťou Mastercard je možné sa spojiť vo viac ako 210 krajinách a oblastiach. Mastercard vytvára udržateľný svet, v ktorom sa všetkým ponúkajú možnosti na nezaplatenie. 

Pre ďalšie informácie kontaktujte: Zlatica Baltazarovičová, e-mail: zlatica.baltazarovicova@bisonrose.sk, tel: 0948 899 779


[1] Prieskum uskutočnila nezávislá agentúra G82 metódou CAWI na vzorke 1202 dospelých respondentov na Slovensku a v Českej republike  v apríli 2021.