galéria
Európske banky sa okamžitých platieb obávajú, slovenské sú optimistické
Trendy
15.11.2024
Obchodné reťazce spúšťajú v Česku svoje platobné aplikácie. Na Slovensku si na podobný krok ešte chvíľu počkáme.
V susednom Česku už zákazníci môžu platiť cez Lidl Pay a Kaufland Pay. Na Slovensku sa k novinke hlási Lidl, hoci s tým, že to pre neho nie je otázka najbližších týždňov. Konkurenčné obchodné reťazce ako Billa či Tesco sa zatiaľ k novej technológii vyjadrujú opatrne, skôr či neskôr však budú zrejme aj oni nad vlastnými platobnými metódami uvažovať. Má to pre nich totiž viacero výhod.
Ako fungujú platobné aplikácie obchodníkov
Z pohľadu zákazníka fungujú nové platobné aplikácie supermarketov jednoducho. Pridá si údaje o svojej platobnej karte do aplikácie Lidl Pay či Kaufland Pay a potom platí pri pokladni mobilom tak, že si naskenuje vygenerovaný QR kód. Nemusí už vyťahovať peňaženku či hľadať v mobile inú platobnú aplikáciu ako Google Pay či Apple Pay.
Navyše, zákazníci, ktorí využívajú mobilné aplikácie s vernostnými programami, dostanú zľavu z nákupu. Platobné aplikácie sú totiž prepojené so zľavovými kartami, ktoré sú už dlhšie aj v online aplikáciách. Lidl má svoju zľavovú aplikáciu Plus a Kaufland používa aplikáciu Kaufland Card.
Rýchlejšie a pohodlnejšie platby
Prečo supermarkety takéto platobné metódy spúšťajú? Pre zákazníkov ide nielen o pohodlnejší spôsob platby za nákup, ale najmä rýchlejší. Doposiaľ totiž zákazníci najskôr pri platení za tovar museli načítať čiarový alebo QR kód na uplatnenie zliav. Následne museli ešte za tovar zaplatiť kartou alebo hotovosťou. Po novom budú tieto dva kroky spojené. Služba je dostupná pre majiteľov platobných kariet Visa aj Mastercard.
Okrem rýchlosti by mal byť tento spôsob platenia aj bezpečný. Platobné QR kódy budú dynamické, unikátne, bez možnosti použiť daný kód na platbu v inej prevádzke. Platby budú tiež chránené identifikačnými prvkami ako napríklad PIN kódom alebo biometrickými údajmi – ako je odtlačok prsta alebo skenovanie tváre (podľa nastavenia v mobilnom telefóne zákazníka). Vďaka tomu nemôže dôjsť k zneužitiu dynamického QR kódu niekým iným.
Navyše, všetky údaje o karte sú uložené v systéme prevádzkovateľa, teda supermarket, ani nikto iný, k nim nemá prístup. Podobne to funguje u obchodníkov s opakujúcimi sa platbami, ktorí majú kartu klienta k dispozícii pre ďalší nákup. Bezpečnosť si stráži najmä vydavateľ karty.
Získajú dáta aj usporia
Dôvody prečo obchodné reťazce prichádzajú s touto novinkou nie sú len v tom, že chcú zlepšiť platobné služby pre zákazníkov.
Nové platobné aplikácie budú slúžiť aj na to, aby supermarket mohol získať cenné informácie o nákupnom správaní jeho klientov. „Hoci obchodníci už dnes vidia, čo ste kúpili, platbou cez aplikáciu dostanú personalizované dáta, naproti tomu je platba kartou alebo hotovosťou stále anonymizovaná,” vysvetľuje predseda Združenia pre bankové karty ( ZBK) Peter Géc.
Primárnym dôvodom je však podľa Petra Géca najmä úspora nákladov za platobné transakcie. Poplatky, ktoré musia obchodníci platiť za elektronické platby sa pohybujú okolo 0,5 percenta na nákup. Pri systéme vkladania karty do aplikácie reťazca, ktorá už funguje v Česku a na Slovensku, síce obchodník na poplatkoch neušetrí, ale pri druhej možnosti, ktorá sa testuje v Nemecku, už áno.
„Druhá možnosť bude, že peniaze prejdú z účtu zákazníka na účet obchodu, ide teda o SEPA platbu prostredníctvom štandardu PSD2 alebo instatnou platbou, ktorú má zákazník zahrnutú v rámci svojho balíka služieb v banke a nie obchodník,” vysvetľuje Peter Géc.
V rámci Európy tak môžu reťazce pri miliardových obratoch na poplatkoch za transakcie podľa neho ušetriť desiatky miliónov eur ročne.
FOTO: Adobe Stock