Zistite, kedy platiť kartou a kedy hotovosťou
Médiálna správa
Deň bez hotovosti
Nákupy na internete: spoznajte „za a proti“ pri jednotlivých spôsoboch úhrady
V e-shopoch dnes môžete platiť viacerými spôsobmi, napríklad platobnou kartou, bankovým prevodom cez internetbanking, cez PayPal účet, na dobierku v hotovosti. Ktorý uprednostňujete vy? Je podľa vás bezpečný? V rámci druhého ročníka DEŇ BEZ HOTOVOSTI sme pripravili zoznam „za a proti“ pri jednotlivých formách úhrady.
Platba kartou
ZA: Ide o jeden z najpohodlnejších spôsobov, ako zaplatiť za tovar alebo službu cez internet. Transakcia sa realizuje online a obchodník sa hneď dozvie, že bola úspešná. Môže tak hneď expedovať tovar alebo poskytnúť službu. Zároveň, platobné karty sú akceptované medzinárodne, môžete tak nimi platiť v e-shope, ktorý ma prevádzkovateľa kdekoľvek v zahraničí a zaplatiť za tovar v akejkoľvek mene. Prepočet na eurá zabezpečí banka automaticky. Vyriešená tu je aj otázka bezpečnosti, nakoľko sa na platbu kartou vzťahuje ochrana vyplývajúca z pravidiel kartových spoločností. „Ak obchodník nedodrží podmienky, napríklad vôbec nedodá tovar, alebo ho nedodá v stanovenej lehote, prípadne doručí tovar, ktorý je poškodený, nefunkčný alebo falzifikát, môže sa držiteľ karty po neúspešnej reklamácii u obchodníka obrátiť na svoju banku, ktorá túto reklamáciu vyrieši,“ vysvetľuje Marcela Králová.
Prevod z účtu cez Internet banking alebo Mobil banking
ZA: Tento spôsob úhrady je rovnako pohodlný ako platba kartou.
PROTI: Doba realizácie prevodu a jeho komplikovanosť pri úhrade do zahraničia, pokiaľ nakupujeme v e-shope z iného ako európskeho regiónu. Na prevod peňazí sa nevzťahuje ochrana, ako pri platobných kartách. Keď e-shop dodá falzifikát alebo poškodený tovar, musí si túto reklamáciu riešiť zákazník sám. Pokiaľ e-shop nie je ochotný spolupracovať, je veľmi ťažké, až nemožné, domôcť sa svojich peňazí späť.
Dobierka a úhrada v hotovosti
PROTI: Dobierka býva drahšia, lebo štandardne je to spoplatnená služba. Nevýhodná je aj pre obchodníka, lebo odošle tovar, ale nemá istotu, že si ho zákazník prevezme. Tiež pri sebe musíte mať často vysokú, alebo na cent presne vypočítanú hotovosť pri preberaní zásielky. Navyše je tu riziko, že keď tovar zaplatíte a následne rozbalíte, nájdete v krabici poškodený alebo vymenený tovar. A riešenie reklamácie môže byť opäť veľmi komplikované.
Platobný systém: napr. PayPal
ZA: Ak však platba prebieha cez kartu, to znamená že v PayPal konte máte pridanú kartu a cez ňu realizujete platbu, tak sa na takúto platbu sa tiež vzťahujú pravidlá kartových spoločností a je možné platbu reklamovať v banke.
PROTI: Ak treba riešiť nejaký problém, reklamáciu, potrebujete na to angličtinu. Ak platba prebehne napríklad tak, že si nabijete kredit na PayPal konte a zaplatíte z neho, tak sa na takúto platbu kartové pravidlá nevzťahujú.
Úhrada cez mobilnú peňaženku
ZA: V dnešnej dobe už existuje možnosť zaplatiť prostredníctvom digitálnej peňaženky. Je to aplikácia uložená v mobilnom telefóne (napríklad Google Pay). Ak je táto peňaženka založená na tom, že v nej máte uloženú platobnú kartu, platba je chránená rovnako ako pri platení kartou.