Trendy

2.2.2022

Najvýraznejšie trendy v platobnom biznise v roku 2022

Najvýraznejšie trendy v platobnom biznise v roku 2022

Bratislava, 2. február 2022 – Platby by mali byť v tomto roku rýchlejšie, jednoduchšie a samozrejme bezpečnejšie. To však prináša mnohé výzvy pre banky aj firmy, ktoré sa pohybujú v platobnom odvetví.

Rozmach online nakupovania, odložené splátky za tovar, nástup instantných platieb, ale aj dôraz na bezpečnosť transakcií. To sú len niektoré z trendov, ktoré budú dominovať v tomto roku. Konkurencia a zdravá súťaživosť na platobnom trhu môžu priniesť tlak na ceny služieb pre obchodníkov,  ako aj nové výhody pre klientov.

Nárast e-commerce

Pandémia podnietila ľudí nakupovať častejšie online, najmä kvôli zatváraniu kamenných obchodov. Aj preto môže trh s digitálnymi platbami v nasledujúcich piatich rokoch narásť globálne až dvojnásobne. Objem online transakcií podľa odhadov stúpne z 5,4 biliónov dolárov v rok 2020 až na 11,3 biliónov dolárov v roku 2026, odhaduje v analýze spoločnosť ResearchAndMarkets.com.  

Online platby už začali byť populárne aj pred pandémiou, ale tá ich podporila ešte viac. Navyše, bezhotovostné transakcie podporujú vlády, banky, firmy a samozrejme zvyšujúca sa penetrácia mobilných telefónov s rôznymi platobnými aplikáciami ako sú Apple Pay, Google Pay, či čínsky WeChat Pay.

„Dopyt po bezkontaktných, rýchlych a zároveň bezpečných platbách rastie konzistentne už niekoľko rokov. Súčasná pandemická situácia tento trend ešte viac akceleruje,“ hodnotí situáciu Peter Géc, predseda Združenia pre bankové karty (ZBK).

Spory o poplatky

Minuloročný spor medzi e-commerce gigantom Amazon a kartovou firmou Visa o poplatky pri platbách kartou naznačuje ďalší trend. Online obchodníci budú tlačiť na správcov platobnej infraštruktúry, aby im znížili transakčné poplatky. Tí sa budú brániť argumentom, že ich platobné systémy sú po masívnych inováciách a investíciách bezpečnejšie, a preto drahšie.

Realita je taká, že poplatky za platby kartou v USA sa zvýšili za poslednú dekádu o 70 percent, tvrdí spoločnosť Nilson Report. Preto tlaky obchodníkov na ich zníženie budú narastať. V Európe sa do boja o kartové poplatky zamiešal už dávnejšie európsky regulátor a znížil ich nariadením.

Boom BNPL platieb bude pokračovať

Nakupovanie rýchlo, jednoducho a na dlh sa stalo trendom už vlani. Využívajú ho firmy ponúkajúce odložené splátky tovaru ako napríklad Klarna či Afterpay. Tento spôsob nakupovania na dlh bude pravdepodobne pokračovať aj v tomto roku.

BNPL, čo je skratka z anglických slov Buy Now, Pay Later (kúp teraz, zaplať neskôr) má podľa odborníkov budúcnosť aj preto, lebo online nákupy sa budú rozširovať a rastúca inflácia môže tiež prispieť k tomu, že ľudia budú splátkové nákupy využívať častejšie. „BNPL sa stane z trendovej záležitosti pre minoritu mainstremom,“ predpovedá Nilesh Vaidya, šéf retail bankovníctva and wealth management vo firme Capgemini Financial Services.

O raste popularity týchto platieb svedčia aj čísla. Firma Juniper research odhaduje, že tento biznis by mohol do roku 2026 generovať tržby 995 miliárd dolárov ročne. Na porovnanie vlani sa tržby cez BNPL platby vyšplhali len na 226 miliárd dolárov, takže nárast za štyri roky by mal byť štvornásobný.

Navyše, odložené platby lákajú najmä mladých ľudí do 24 rokov, čo je pre ich budúci rast pozitívny signál. Odborníci predpovedajú, že akceptácia BNPL platieb medzi obchodníkmi aj zákazníkmi bude v roku 2022 rásť dvojcifernými číslami. Spomaliť ich rast môže len prísnejšia regulácia zo strany štátu.

Na Slovensku zatiaľ tento model nakupovania čaká na svojho „objaviteľa“. „Kľúčovým momentom je zapojenie obchodníka, ktorý sa musí finančne podieľať na odloženej platbe, preto som skôr skeptický,“ uvažuje Peter Géc. Zmenu môžu podľa neho priniesť globálne firmy, podobne, ako to bolo pri mobilných platbách s Google Pay a Apple Pay.

Okamžité platby nastupujú

Medzi top trendy v platobnom biznise na Slovensku preniknú aj instantné platby. Tie by mali priniesť možnosť posielať peniaze z účtu na účet v priebehu desiatok sekúnd. Ich zavedenie už avizovali od februára tri najväčšie banky na Slovensku (Slovenská sporiteľňa, VÚB a Tatra banka). Veľké banky budú postupne nasledovať aj tie menšie a zaradia okamžité platby do bežnej ponuky pre súkromných aj firemných klientov.

Zdravá konkurencia a súťaživosť medzi jednotlivými aktérmi na platobnom trhu môže napokon priniesť obchodníkom aj zákazníkom nižšie poplatky za všetky platby.

„Predpokladám, že tento trend ešte posilnia instantné platby, ktoré majú inú poplatkovú politiku. Banky sa ešte len budú rozhodovať na koho prenesú zvýšené náklady na okamžité platby či na odosielateľov alebo prijímateľov,“ vysvetľuje Peter Géc.

Mobilné peňaženky na vzostupe

Už skoro dva roky trvajúca pandémia spôsobila, že ľudia chcú viac platiť bezkontaktne. Tento trend bude pokračovať aj v tomto roku a posilní rozšírenie mobilných peňaženiek. Tie už nebudú ponúkať len veľké technologické firmy ako Google či Apple, ale o miesto na trhu sa budú biť aj fintechy s rôznymi aplikáciami. V mobilných peňaženkách však budú aj naďalej schované karty od veľkých kartových firiem Visa a Mastercard.

„V súčasnosti je dominancia Appe Pay a Google Pay zjavná. Novým hráčom neostalo veľa priestoru,“ konštatuje Peter Géc. Preto pochybuje, že nejaké nové riešenie sa môže presadiť aj globálne. Skôr to budú lokálne startupy.

Mobilné peňaženky však už ponúkajú aj veľké obchodné reťazce ako napríklad americký Wallmart. Všetky firmy si uvedomujú, že cez elektronické peňaženky sa môžu dostať k cenným dátam o zákazníckom správaní. Tie potom môžu využiť pri kreovaní vernostných programov.

Kryptomeny versus štátne digitálne peniaze

V platobnom biznise sa stále viac presadzujú aj kryptomeny. Začínajú ich akceptovať už aj veľké kartové firmy ako Visa či Mastercard. Napriek tomu bitcoin a iné kryptomeny majú   jednu veľkú nevýhodu. Ich hodnota nie je stabilná a kolíše až príliš na to, aby sa stali spoľahlivou jednotkou výmeny.

Masívnejšie by sa mohli pri platbách presadiť najmä stabilné kryptomeny (stablecoiny), ktoré sú naviazané na nejakú reálnu menu ako dolár či euro.

V tomto roku sa zintenzívnia pokusy vybudovať konkurenciu v podobe digitálnych mien vydávaných centrálnymi bankami. Už deväť krajín takúto štátnu digitálnu menu spustilo, 30 štátov ju aktívne vyvíja, ukazujú údaje spoločnosti Atlantic Council. Medzi ďalšími 40 krajinami, ktoré nad vlastnou digitálnou menou uvažujú, sú aj Spojené štáty americké. V eurozóne sa tiež diskutuje o digitálnom eure emitovanom Európskou centrálnou bankou.

Hoci vývoj štátnych digitálnych peňazí môže trvať roky, je podľa odborníkov nezastaviteľný. Centralizovanú digitálnu menu už vyvíja aj Čína, ktorá ju už dokonca nasadila do skúšobného procesu. S vývojom štátnych elektronických peňazí bude rásť aj tlak na obmedzenie či rovno zákaz kryptomien.

Bezpečnosť platieb v hľadáčiku

Veľká téma v roku 2022 bude aj bezpečnosť platieb. S masovým využitím online nákupov rastie aj počet kyberútokov na platobné údaje. Preto sa v tomto roku bude dariť firmám, ktorá sa zaoberajú prevenciou proti kybernetickým útokom a bezpečnosťou platieb.

Trh s produktami a službami, ktoré sa zameriavajú na platobné podvody by v tejto dekáde mal narásť o 15 percent na 18,6 miliárd dolárov v roku 2029, odhaduje spoločnosť Prophecy Market Insights.

Kartové firmy budú naďalej pokračovať v investíciách do tokenizácie platieb a do bezpečnejšej autentifikácie. To súvisí aj s otvoreným bankovníctvom, ktoré umožnilo prístup tretích strán k dátam bankových klientov. Rýchle či okamžité platby, ktoré sa na trhu presadzujú budú tiež čeliť výzvam ohľadom ich bezpečnosti.

V boji s kyberzločinom sa bude stále častejšie využívať umelá inteligencia, dátová analýza a cloudová technológia. Pri overení totožnosti platiteľa sa bude využívať aj behaviorálna biometria. Softvér bude napríklad sledovať, ako používateľ drží mobil, ako surfuje po obrazovke, či ako píše.

Podľa Petra Géca bezpečnosť platieb momentálne ohrozuje skôr nevedomosť a nepozornosť. „Sociálne inžinierstvo spôsobuje klientom viac škôd, ako kybernetické útoky. Táto oblasť bude určite témou roku 2022,“ dodáva. Aj preto vzdelávanie a komunikácia s cieľom oboznámiť ľudí s hrozbami najmä virtuálneho sveta bude v tomto roku pre celý trh platobných služieb veľmi dôležitá.

Platobné karty z plastu do mobilu

Na poli platobných kariet sa bude posilňovať ich tokenizácia, čo je ich presun do digitálnej podoby vo forme bezpečnostného tokenu, napríklad do mobilu. Pri platbách sa bude presadzovať aj zapojenie externých možností prostredníctvom „wearables“ ako sú hodinky či prsteň, alebo iných predmetov, ktoré budú mať platobnú funkcionalitu.

Konkurencia bude rásť

Platobný trh bude aj v tomto roku veľmi konkurenčný. Na scéne sa objavia nové fintechy ktoré budú chcieť konkurovať nielen bankám, ale aj veľkým platobným spoločnostiam ako je Paypal. Platobní giganti ako Visa či Mastercard, ale aj banky ich budú sledovať a prípadne ich kúpia alebo s nimi začnú spolupracovať.

Napríklad spoločnosť Mastercard sa na konci minulého roka dohodla na spolupráci so startupom Bakkt pri využívaní jeho digitálnej peňaženky, aj pre transakcie s kryptomenami ako je bitcoin. Podobne americká spoločnosť Visa kúpila vlani švédsky startup Tink, ktorý sa zameriava na analýzu zákazníckych dát pre banky a fintechy.

Spolupráca, ale aj zdravá konkurencia medzi jednotlivými účastníkmi na platobnom trhu bude podporovať inovácie v tomto segmente aj naďalej.

„Oblasť platobných služieb je extrémne súťaživé prostredie. Tento fakt ešte zvýrazní globalizácia platobného prostredia cez kryptomeny a instantné platby v rámci EÚ. Myslím, že sa máme tento rok na čo tešiť, určite to nebude iba o ,udržiavaní ohňa‘,“ dodáva šéf ZBK.

FOTO: Towfiqu barbhuiya / Unsplash