galéria
Supermarkety ponúkajú platby už aj cez aplikáciu. Ušetria na poplatkoch za platby kartou
Trendy
18.4.2023
Keď dnes človek príde k holičovi či do malej kaviarne môže sa mu stať, že sa tam nedá platiť kartou. Napriek tomu zákazník nepotrebuje hotovosť. Drobní podnikatelia sa snažia vyjsť v ústrety klientom pri bezhotovostných platbách alternatívnymi spôsobmi – napríklad platbou cez mobilnú aplikáciu, ktorá vygeneruje QR kód. Ten si zákazník naskenuje smart telefónom a zaplatí. Platba ide z účtu na účet a holič sa tak vyhne kartovým poplatkom.
Naopak, keď prídete do reštaurácie, môžete si všimnúť na pulte pri pokladni, aj niekoľko POS terminálov, k tomu tablet, tlačiareň a ďalšie „škatuľky“ či mobilné pokladne pre čašníkov. To všetko je prepojené viacerými káblami. Navyše, tieto zariadenia spolu nekomunikujú vždy dobre.
Na trhu preto pribudli spoločnosti, ktoré sa snažia všetky platobné mechanizmy spojiť do jedného zariadenia s jediným poskytovateľom. Tak znížia podnikateľom náklady napríklad za prenájom viacerých platobných zariadení a zjednodušia im život.
POS terminály stále dominujú
Súboj medzi alternatívnymi platbami cez mobil a POS terminálmi zatiaľ vyhrávajú platobné terminály postavené na kartovej infraštruktúre. Svedčia o tom aj dáta od Slovenskej bankovej asociácie o počte a objeme transakcií kartami, ktoré v posledných rokoch stúpajú. To isté platí aj o platbách mobilmi, i keď tam sú nárasty miernejšie.
„Dáta k penetrácii alternatívnych platobných riešení k POS terminálom nie sú na Slovensku dostupné, ale bude to len marginálna časť trhu,“ myslí si Peter Géc, predseda Združenia pre bankové karty (ZBK). Jeho predpoklady potvrdzujú aj oslovené banky a firmy, ktoré ponúkajú platobné brány.
„Presné štatistiky pre tento sektor nevedieme, ale s rastúcou obľubou zákazníkov platiť kartou pozorujeme aj u obchodníkov väčší záujem o iné elektronické platobné metódy,” hovorí Erik Brinkáč, obchodný riaditeľ Global Payments.
Peter Géc upozorňuje, že platby cez QR kódy sú v podstate peer to peer platby z účtu na účet, takže nejde o novinku. Budúcnosť však vidí v okamžitých platbách. „Kto prinesie riešenie ich masového využitie v retaili vyhrá,“ dodáva.
Najnovšie dáta od Národnej banky Slovenska o náraste počtu okamžitých platieb z 1,7 milióna vo februári 2022 na takmer 3 milióny vo februári tohto roka, tento predpoklad potvrdzujú.
„Rozvoju okamžitých platieb môžu pomôcť aj platobné riešenia u obchodníkov založené na okamžitých platbách, ktoré by mohli fungovať podobne ako platby kartami a byť novou alternatívou pre platby za tovary a služby," predpokladá metodička stratégie platobných systémov NBS Iveta Behúňová.
Prečo prichádzajú alternatívne platby
Dôvodom pre prechod malých podnikateľov na alternatívne platobné metódy nie sú len vysoké kartové poplatky, ale aj pohodlnosť a mobilita.
Napríklad terminál v mobile funguje na vlastnom telefóne podnikateľa. Odnesie ho vo vrecku a platbu môže prijímať v podstate kdekoľvek a kedykoľvek. „Nepotrebuje žiadne ďalšie zariadenia, aplikácia dokonca vydáva aj elektronické účtenky,” dodáva Erik Brinkáč.
Presne určiť, koľko percent trhu malých a stredných podnikateľov má POS terminály a koľko len aplikácie či hotovosť, sa nedá. Neexistujú k tomu kumulované dáta. Navyše, podnikatelia formy platenia kombinujú.
Odhad Global Payments v rámci Európy je, že viac ako 52 percent malých a stredných podnikateľov neakceptuje platobné karty vôbec. Aj na Slovensku nájdete kaviarne, kde namiesto nápisu „card only“ je nápis „cash only“ či „platba len v hotovosti“.
Šanca pre fintechy
Hoci v gastro sektore stále dominujú POS terminály a hotovosť, fintechy či iní provideri pokladničných a skladových riešení majú v tomto segmente šancu uspieť. Napríklad v USA prebieha konkurenčný boj o reštaurácie medzi dvoma silnými spoločnosťami a ich zákazníci sa už pohybujú v státisícoch. V gastre totiž majiteľ potrebuje nielen prijímať platby, ale tiež mať pokladňu spárovanú aj s objednávkovým a platobným systémom.
„Prevádzka v reštauráciách je neuveriteľne rýchla a preto platobný systém musí fungovať. Z tohto dôvodu tu hrajú prím firmy, ktoré toto dokážu ponúknuť,” vysvetľuje Erik Brinkáč.
Kto by chcel ovládnuť sektor drobných podnikateľov musí teda okrem platobného terminálu ponúknuť majiteľom aj niečo navyše, napríklad reštauračný softvér na evidenciu tržieb s podrobným reportingom, prípadne lojalitný program.
Foto: Adobe Stock