galéria
Supermarkety ponúkajú platby už aj cez aplikáciu. Ušetria na poplatkoch za platby kartou
Bezhotovostné platby
30.8.2021
Bratislava, 30. august 2021 – Platby u zubára, špecialistov, ale aj obvodného lekára za rôzne nadštandardné úkony sú bežnou realitou. Často sa pritom stáva, že lekár nemá platobný terminál, čím je pacient odkázaný na platby hotovosťou. Ale aj táto situácia sa začína pomaly meniť.
Pandémia koronavírusu priniesla zmeny v digitálnych platbách aj na poli zdravotníctva. Najviac sa to zatiaľ prejavuje v USA, kde sa za lekára platí bežne. Ešte v roku 2017 až 86 percent pacientov dostávalo šeky za zdravotné vyšetrenia na papieri a až 88 percent ich uhrádzalo tiež šekom, ukázal prieskum Providence Digital Innovation.
V zámorí sa však počas pandémie rozšírili nielen telemedicínske vyšetrenia cez rôzne online video platformy, ale populárnejšie sa stali aj online platby za zdravotné služby.
Dokazujú to aj dáta od firiem, ktoré poskytujú platobné systémy pre zdravotnícke zariadenia. Spoločnosť Zotec Partners informovala, že počet pacientov, ktorí platili za zdravotnú starostlivosť online, vrástol medziročne v máji tohto roka o 200 percent.
Americké zdravotníctvo je však špecifické. Minuloročná štúdia ukázala, že skoro 18 percent amerických rodín má dlhy za zdravotnú starostlivosť.
Odborníci sa preto domnievajú, že ak by pacienti mali možnosť platiť cez mobilnú aplikáciu, kde by videli nielen účet za zdravie, ale aj možnosti, ako si platbu rozložiť v čase, pomohlo by to k lepšej platobnej disciplíne. Aj preto nabádajú nemocnice či polikliniky, aby pacientom umožnili zvýšiť ich platobný komfort, nielen zdravotný servis. Prieskum spoločnosti Instamed ukázal, že až 56 percent pacientov by zmenilo poskytovateľa zdravotnej služby, ak by mali možnosť platiť jednoduchšie a online.
Trend rastu digitálnych platieb v zdravotníctve sa už prejavuje aj na Slovensku. Potvrdzujú ho banky aj platobné spoločnosti. Vplyv pandémie v zdravotníctve zvýšil záujem o platobné terminály nielen zo strany lekárov, ale aj laboratórií.
„Počet platobných terminálov v zdravotníckom sektore narástol o takmer 25 percent v porovnaní s obdobím pred pandémiou,“ informuje Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.
VÚB poskytuje pre lekárov zvýhodnené podmienky na akceptáciu platobných kariet. Podľa jej hovorcu Dominika Mišu je počet lekárov s platobnými terminálmi mierne stúpajúci.
Väčší záujem o digitálne platby v zdravotníctve zaznamenala v prvom a druhom štvrťroku tohto roku aj spoločnosť Global Payments. V tom čase firma uviedla na trh terminál v mobile – riešenie, pri ktorom obchodník nepotrebuje fyzický platobný terminál, ale dokáže prijímať platby cez aplikácie v mobile.
„Za toto obdobie sme uzatvorili takmer rovnaký počet zmlúv, ako za celý predchádzajúci rok,“ dodáva Erik Brinkáč, obchodný riaditeľ Global Payments pre strednú a východnú Európu.
Okrem rozšírenia platobných terminálov si finančné domy všimli, že v zdravotníctve sa začínajú vo zvýšenej miere využívať aj iné digitálne riešenia. Online sa dá stále častejšie objednať k lekárovi, či zaslať požiadavku na vystavenie e-receptu.
Foto: Christiann Koepke / Unsplash