Trendy

18.9.2023

Platby cez účet strácajú v e-shopoch dominanciu. Dobiehajú ich kartové transakcie a mobilné peňaženky

Platby cez účet strácajú v e-shopoch dominanciu. Dobiehajú ich kartové transakcie a mobilné peňaženky

Počas pandémie koronavírusu nastali zlaté čase pre e-shopy, keďže online nakupovanie sa stalo v čase lockdownov nevyhnutnosťou. Lenže platobné zvyklosti Slovákov sa pomaly menia. Dalo by sa povedať, že sa vracajú do normálu, ale isté zmeny v nákupnom správaní predsa len pretrvali.

Oslovili sme niekoľko veľkých e-shopov, banky aj prevádzkovateľov platobných brán, aby sme zistili, či zaznamenali za posledný rok posun pri platobných zvyklostiach svojich zákazníkov pri nákupe tovaru online.

Slovenská sporiteľňa potvrdzuje, že pri platbách kartami na internete sa medzi jej zákazníkmi trochu otočil trend. „Kým počas pandémie nám rýchlejšie rástli platby kartou v e-shopoch v porovnaní s platbami kartou v kamenných obchodoch, aktuálne vidíme presný opak,” informuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Druhý trend, ktorý je badateľný v oblasti e-commerce, je nárast počtu a objemu transakcií, ako dokazuje skúsenosť ďalšej slovenskej banky: „Ak porovnáme prvý polrok predošlého a aktuálneho roka, počet transakcií, ktoré realizovali držitelia našich kariet, narástol o 28 percent a objem až o 33 percent,“ vyčísľuje aktivitu Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.

„Trend pri bezkontaktných platbách cez Apple Pay a Google Pay je jasný. Každý mesiac ich podiel zo všetkých platieb kartou rastie. V júli to bol podiel 22,61% pri počte a 18,04% pri objeme,“ upresňuje za VÚB jej PR manažér, Dominik Miša.

 Mobilné peňaženky rastú, ale platby na účet stále dominujú

Platby cez internet sa dajú vykonávať cez prevody z bankového účtu, cez kartu, či cez mobilné peňaženky. Tie majú v sebe skryté viaceré platobné karty. Aj v týchto spôsoboch platby nastávajú isté posuny.

V prvom rade rastie popularita platieb cez mobilné peňaženky. Potvrdzujú to dáta z bánk, z platobných brán, ale aj z e-shopov.

„Podiel transakcií uskutočnených prostredníctvom Apple Pay a Google Pay tvoril 35 percent z celkových e-commerce transakcií,“ ilustruje Simona Miklošovičová z Tatra banky. Podľa nej platbám za tovar objednaným na internete naďalej dominujú platby kartami.

Slovenská sporiteľňa tiež potvrdzuje raketový nárast popularity mobilných peňaženiek. Digitálne platby cez Apple Pay a Google Pay medziročne rastú takmer o 100 percent: „Drvivú väčšinu tvoria platby v klasických obchodoch, e-shopy tu predstavujú iba jednotky percent,“ dodáva Marta Cesnaková. 

Rastový trend využívania Apple Pay a Google Pay potvrdzuje aj Miroslav Kráľ, výkonný riaditeľ spoločnosti Besteron, ktorá poskytuje platobné brány. Podľa neho je rast spôsobený tým, že tento druh platenia za tovar je jednoduchý a rýchly: „Platba kartou a prevod na účet si však držia svoju pozíciu,” dodáva.

Online predajca Alza tiež zaznamenal v posledných mesiacoch nárast používania mobilných peňaženiek. „Naopak možnosť platby prevodom z účtu stráca v posledných rokoch popularitu a využíva ho len zlomok zákazníkov,“ uvádza Eliška Čeřovská, hovorkyňa Alzy.

Percentuálny podiel online platieb podľa štatistík Besteronu je nasledovný: platba kartou tvorí vyše 30 percent, Apple Pay a Google Pay vyše 15 percent a bankové tlačidlá sú na úrovni 50 percent transakcií v e-shopoch.

Popularita digitálnych peňaženiek postupne rastie najmä medzi mladšími generáciami. „Lákavé sú práve výhody, ktoré tieto služby ponúkajú. Platby na ,jedno’ kliknutie využíva predovšetkým veková kategória medzi 20-35 rokov,” hovorí viceprezidentka pre biznis spoločnosti Payout Martina Hanusová.

Viac možností platenia sa stále oplatí mať

Pre e-shopy je vzhľadom na spomenuté trendy dôležitá otázka – má zmysel investovať do viacerých platobných riešení, keď väčšina ľudí stále platí za tovar kartou alebo prevodom na účet?

Odborníci na platby tvrdia, že určite sa to oplatí. „Zákazník má svoj preferovaný spôsob platby, a keď ho daný e-shop neponúka, odíde ku konkurencii, ktorá tú možnosť má,” vysvetľuje realitu na vysoko konkurenčnom online trhu Miroslav Kráľ z Besteronu.

Niektorí zákazníci chcú napríklad zaplatiť za tovar tlačidlom svojej banky, ktoré nájdu na e-shope, pretože sa cítia bezpečnejšie ako pri platbe kartou. Napriek tomu, že aj platba kartou je veľmi bezpečná. Preto odborník odporúča e-shopom ponúkať viacero možností platby a nechať zákazníka, aby si zvolil tú svoju a neopustil nákupný košík predčasne.

Potvrdzuje to aj Alza s tým, že mať viacero možností platieb sa oplatí. Dokonca aj dobierka stále funguje. „Niektorí zákazníci uprednostňujú dobierku pre väčšiu istotou. Iní platia kartou či prevodom na účet pre rýchlosť a pohodlie,“ dodáva Eliška Čeřovská. Podľa nej viacero foriem platby pomáha online obchodníkom pružne reagovať na trhové trendy a zachovať si konkurencieschopnosť.

Martina Hanusová z Payout je presvedčená, že platobné metódy typu z účtu na účet sú cestou do budúcnosti.

„Pre eshopy je použitie metódy ,account-to-account’ (z účtu na účet) znížením rizika chargebackov (vrátenie platby) a fraudov (podvodov), pretože zákazníci sa autentifikujú prostredníctvom svojej banky. To znamená, že transakčné náklady sa znižujú – keďže tu je fixný poplatok za spracovanie každej transakcie,” vysvetľuje odborníčka na platby.

Na trhu s platbami v e-shopoch však môžu zamiešať karty rôzne nové služby, akou je napríklad Click to Pay od platobných spoločností Visa a Mastercard. Ide o systém platenia v e-shopoch, pri ktorom nie je potrebné zadávať dáta z karty. Po novom nebude potrebné ani generovať si jednorazové platobné karty pre on-line platby.

Platba prebehne jedným klikom a je podobná bezkontaktnému platenie klasickou kartou či mobilom.

Odborníci  odhadujú, že služba Click to Pay si určite nájde svojich priaznivcov, ale netrúfajú si povedať, či dokáže konkurovať Apple Pay a Google Pay. „Tvrdiť, že by to malo nejaký extra dopad na zmenu platobných zvyklostí v e-shopoch, považujem v tomto momente za odvážne,” dodáva Miroslav Kráľ z Besteronu.

FOTO: Adobe Stock