galéria
Supermarkety ponúkajú platby už aj cez aplikáciu. Ušetria na poplatkoch za platby kartou
Bezhotovostné platby
24.1.2020
Bratislava, 24. január 2020 – V zimnom období sa fanúšikovia lyžovania rozbehnú na hory. Tam sa mnohí stretnú s tým, že nie všade na horských chatách či strediskách sa dá platiť kartou prípadne mobilom. Niekde nie je mobilný signál, inde chýba internet prípadne bufetári na svahu nemajú POS terminály. Vtedy ostáva jediná možnosť platiť hotovosťou. Problém nastáva, ak na horách nie je ani bankomat.
Človek na lyžovačke by mal byť pripravený na všetky možnosti platby, i keď v obmedzenom režime. Podľa odborníkov platba kartou či platobnou aplikáciou v mobile je najjednoduchšia možnosť platby aj na horách, i keď to neplatí vždy a všade.
Lyžiarske strediská sa elektronizujú a možnosti platieb kartou či mobilom, alebo cez internet pribúda. Štikanie lístkov na vlek klieštikmi je už v moderných a veľkých zimných strediskách na Slovensku úkaz skoro nevídaný.
Dnes lyžiarom zvyčajne strediská poskytujú online predaj skipasov, ktoré sú často vo forme predplatených plastových kariet s nabitým kreditom. Navyše fungujú bezdotykovo, takže ich lyžiar nemusí ani vyťahovať z vetrovky pri nástupe na vlek.
Vo Vrátnej to funguje napríklad tak, že pri nástupe na lanovky či vleky lyžiari prechádzajú cez turnikety, ktoré fungujú na základe čítania čipovej karty.
Karta so skipasom niekde slúži aj na vstupy a platby za iné služby v stredisku, ako sú reštaurácie či wellness zariadenia. Niekedy sú k nim priradené aj vernostné systémy v podobe zbierania bodov.
V stredisku Jasná v Nízkych Tatrách si lyžiari môžu kúpiť skipasy online cez predajný systém Gopass. Ak to nestihnú, dá sa to aj priamo v stredisku.
„Platiť za skipasy sa dá v samoobslužných kioskoch tzv. Gopass pointoch, ale aj na pokladniach v zákazníckych centrách,“ informuje Marián Galajda, PR manažér Tatry Mountain Resorts, ktorá prevádzkuje Jasnú, aj niekoľko stredísk vo Vysokých Tatrách.
V tomto lyžiarskom stredisku sa dá platiť aj platobnou kartou, ale aj mobilmi či smart hodinkami. „Vo všetkých našich prevádzkach je pokrytie mobilným signálom výborné,“ dodáva M.Galajda.
V lyžiarskom stredisku Strachan Ski Centrum v Ždiari je tiež možné platiť od akejkoľvek sumy v Ski Kase, v reštaurácii Medvedí brloh Strachan a tiež aj vo Wellness Penzióne Strachan. „Bufety pod lesom sú bohužial bez dobrého mobilného signálu a platba je možná len v hotovosti,“ dodáva Damián Stolár, marketigový špecialista Strachan Group.
V Jasnej sa dá platiť za služby a tovary aj v bufetoch na svahu, i keď mobilný signál cez niektoré dni, ak je zlé počasie, máva výpadok.
Podľa odborníkov ani slabý signál mobilného operátora nemá vplyv na funkčnosť platby mobilom, takže bez problémov sa dá zaplatiť aj na horách.
„Človek môže mobilom zaplatiť aj bez pripojenia na internet. Občas sa musí pripojiť na internet z dôvodu aktualizácie dát v aplikácii,“ dodáva Milan Bednár, predseda Združenia pre bankové karty (ZBK).
V stredisku Vrátna je podľa Natálie Šimovej, marketingovej manažérky,k dispozícií platobný terminál, cez ktorý je možné platiť platobnou kartou alebo mobilom.
Lyžiarské strediská na Slovesnku už pochopili, že ak chcú vyhrať v ostrej konkurencii zákazníkov, musia im okrem lyžovačky ponúknuť aj niečo navyše. A to platí aj pri platobných službách. Preto niektoré z nich majú aj lojalitné programy.
Tatry Mountain Resorts ponúka svojim klientom vernostný program Gopass, ktorý umožňuje nákup online s „nabitím“ skipasu bez čakania v rade na pokladni a rovnako tak s odmenami pre verných klientov.
„Skipas slúži aj ako vstupenka do aquaparku, ale tiež aj na to, aby klient pri nákupoch služieb na webe, v reštaurácii, v obchode, v aquaparku aj v hoteli zbieral vernostné body, ktoré je následne možné využiť na rôzne zľavy. Platbu kartou špeciálne neodmeňujeme,“ dodáva M.Galajda.
Vrátna mápre návštevníkov k dispozícii vernostný program Sphere Card, pri ktorom poskytuje zákazníkom percentuálnu zľavu pri kúpe 2- až 7- dňových skipasov.
V minulosti bol problém vo viacerých strediskách pri vracaní čipových kariet. Človek si musel vystáť rad s lyžiarmi, ktorí si ešte len išli kupovať lístky. Aj to už na niektorých svahoch vyriešili.
V lyžiarskom stredisku Krahule pri Kremnice si napríklad kúpite predplatenú kartu na vlek a keď ju vyminiete, nemusíte ju vracať pri okienku, aby ste dostali zálohu za ňu späť. Hodíte ju do automatu, ktorý vám vráti dve eurá zálohu a ušetríte si státie v rade.
Podobne to funguje aj v Strachan Ski Centre. Stredisko má automat na vracanie zálohy hneď vedľa okienka kasy. „Lyžiar sa môže rozhodnúť či skipas vráti priamo do pokladne alebo do automatu. V prípade, že obsluha kasy je po pracovnej doby, ostáva len možnosť vrátenia skipasu do automatu,“ dodáva D. Stolár.
V Jasnej Gopass karta nie je zálohovaná. Kartu si lyžiar necháva ako súčasť svojej registrácie a nevracia ju. „Jednorazové skipasy je možné vrátiť v klientskom centre a aj v automatoch,“ dodáva M.Galajda.
Ak v niektorom stredisku nie je možnosť platiť ani kartou ani mobilom, neteba sa spoľahnúť na hotovosť z bankomatu. Bankomat pri lyžiarskych svahoch totiž nie je bežná vec. Častejšie býva v hoteloch alebo v strediskách pri väčších mestách.
V strediskách Jasná aj vo Vysokých Tatrách bankomaty sú. Na druhej strane vo Vrátnej si hotovosť z bankomatu nevyberiete. Najbližší bankomat je až v Terchovej.
V Ždiari už majú niekoľko rokov k dispozícií bankomat v reštaurácii na svahu Medvedí brloh Strachan.