galéria
Supermarkety ponúkajú platby už aj cez aplikáciu. Ušetria na poplatkoch za platby kartou
Tlačové správy
29.11.2018
Bratislava, 29. november 2018 – Na jednej strane ide o krajinu, ktorá častokrát medzi prvými v Európe využíva moderné technológie v mestách, športe, či priemysle. Na strane druhej ich vie ale aj ignorovať. Reč je o Taliansku. Štáte, kde ešte stále ľudia preferujú hotovosť pred kartami a s nimi spojenými inováciami. Na porovnanie: kým na Slovensku tvoria bezhotovostné platby 40 percent zo všetkých zrealizovaných platieb, v Taliansku je to len 14 percent.
Samostatnou „špecialitou“ sú v Taliansku bezkontaktné platby. Kým Slováci si na ne privykli extrémne rýchlo a považujeme ich za platobnú inováciu desaťročia, u Talianov je tomu presne naopak. Ich rozmach tu sťažujú dve veci. Prvou je rýchlosť. Bezkontaktné platby trvajú dlhšie ako platby v hotovosti. „Hlavný problém však vidím predovšetkým v nedostatočnom informovaní verejnosti aj obchodníkov. Mnohí ani nevedia, že POS terminál môže akceptovať aj bezkontaktné platby,“ vysvetlil na druhom ročníku akcie DEŇ BEZ HOTOVOSTI Geronimo Emili. Ide o jedného z najvplyvnejších bojovníkov za bezhotovostné platby v Taliansku a zakladateľa vôbec prvej asociácie pre bezhotovostné platby v tejto krajine CashlessWay, ktorý do Bratislavy zavítal na pozvanie organizátora – Združenia pre bankové karty.
Na Slovensku teda platí, že zo všetkých platieb, ktoré sa u nás zrealizujú, je 40 percent bezhotovostných. A toto číslo by malo neustále narastať. „Postarajú sa o to zavádzanie nových technológií v bezhotovostnom svete, ako aj zmena nastavenia Slovákov. Tí začali platiť kartami oveľa častejšie aj za menšie nákupy,“ vraví Rasťo Vallo, predseda Združenia pre bankové karty s tým, že priemerná suma nákupu zaplateného kartou klesla z 37 eur v roku 2008 na 25 eur v súčasnosti.“
Na akcii DEŇ BEZ HOTOVOSTI, ktorú Združenie pre bankové karty organizovalo už druhýkrát, sa riešilo aj to, či je budúcnosť bezhotovostného sveta otázkou generačnej výmeny. Odborníci vravia: nie celkom.
Aj keď sa na prvý pohľad môže zdať, že mladší ľudia majú k novým technológiám bližší vzťah a ich využívanie je pre nich prirodzenejšie, rozhodujúcu úlohu zohráva skôr mentálne nastavenie krajiny.
Geronimo Emili odpozoroval, paradoxne, pozitívnejší vzťah k novým technológiám aj k bezkontaktným platbám práve u skôr narodených Talianov. „Chcú ísť s dobou a zostať v kontakte s rodinou, tým pádom sú otvorenejší novým metódam. Mnohí mladí Taliani naopak často nechcú používať ani len platobné karty,“ tvrdí Geronimo Emili. Rasťo Vallo dodáva, že v tomto prípade nerozhoduje ani tak vek, ale skôr chuť, finančná gramotnosť a menší strach z bezhotovostného platobného sveta.
Vzorom v bezhotovostnom platení sú pre svet škandinávske krajiny. Hoci nás čaká ešte dlhá cesta, aby sme ich dobehli, podľa expertov napredujeme rýchlo. „Patríme k najdynamickejším krajinám, kde počet bezhotovostných transakcií neustále rastie. Podľa našich odhadov by sme v tomto roku mali u obchodníkov zrealizovať až 560 miliónov transakcií, kým vlani to bolo 480 miliónov a v roku 2016 „len“ 420 miliónov transakcií,“ uzatvára Rasťo Vallo.
O projekte DEŇ BEZ HOTOVOSTI
DEŇ BEZ HOTOVOSTI je unikátny projekt, ktorý na Slovensku rozbieha Združenie pre bankové karty. Partnermi projektu sú Ministerstvo financií SR, kartové spoločnosti Mastercard a Visa, ako aj technologický gigant Samsung či HN konferencie (konferencie Hospodárskych novín). Akcia sa koná pod záštitou Richarda Rašiho, podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu. Cieľom projektu DEŇ BEZ HOTOVOSTI je posunúť Slovensko bližšie k svetovým trendom bezhotovostných, mobilných, či online transakcií a s tým spojenou väčšou ochranou našich peňazí. Viac informácií nájdete na webe: www.denbezhotovosti.sk.
O Združení pre bankové karty
Združenie pre bankové karty pôsobí na slovenskom trhu od roku 1994. Ide o dobrovoľnú, neziskovú a jedinú platformu na Slovensku, ktorá združuje banky a nebankové subjekty, ktorých spoločným cieľom je rozvoj platobných kariet na Slovensku. V súčasnosti má ZBK 22 riadnych členov, z toho je 11 bánk a 11 nebankových subjektov. Akékoľvek ďalšie informácie či plánované podujatia nájdete na webe: www.zbk.sk.
Pre viac informácií kontaktujte:?
Paulína Nedavašková
E-mail:paulina@nextina.sk
Mobil:+421 903 931 698