Trendy

18.5.2023

Umelá inteligencia dokáže pomáhať pri platbách aj v poradenstve

Umelá inteligencia dokáže pomáhať pri platbách aj v poradenstve

Už niekoľko mesiacov svet udivujú možnosti Chat GPT, ktorý pracuje s umelou inteligenciou a strojovým učením sa. Okrem rýchleho nachádzania kontextu v informáciách, napísania eseje či zložení prijímačiek na vysokú školu dokáže aj vytvoriť počítačový program.

Umelá inteligencia má využitie aj pri digitálnych platbách. Dokáže ich zrýchliť, pomáha pri odhaľovaní podvodov, či praní špinavých peňazí. Napokon chatboty s prvkami umelej inteligencie zlepšujú bankové poradenstvo.

Rýchlosť a automatizácia platieb

V prvom rade sa umelá inteligencia využíva pri automatizácii platieb a ich zrýchlení. Napríklad Amazon Echo je smart reproduktor, ktorý dokáže premeniť hlas na prevodný príkaz, prezrieť si účty či naplánovať platby.

Echo funguje na komunikáciu s Amazon Alexa, ktorá využíva prvky umelej inteligencie. Tá dokáže rozoznávať ľudský jazyk, učiť sa z neho a plniť príkazy, napríklad objednať jedlo.

Umelá inteligencia slúži aj pri bankových chatbotoch. Tie dokážu viesť konverzáciu s klientmi, poradiť im s problémami pri hľadaní informácií o bankových produktoch či o pobočkách.

Vyspelejšie chatboty už dokážu klientovi otvoriť či zatvoriť účet v banke, zhodnotiť jeho úverovú bonitu a požiadať o pôžičku.

Aj banky na Slovensku využívajú umelú inteligenciu, najmä v chatbotoch. Suplujú reálnych pracovníkov call centra, čím banka dokáže ušetriť na personálnych nákladoch.

V Slovenskej sporiteľni majú chatboty, ktoré používajú konverzačné rozhranie založené na neurónových sieťach. Tie umožňujú flexibilne a rýchlo reagovať na veľké množstvo rôznych otázok. Chatbot, ktorý má aj podobu virtuálnej bankárky Vesny dokáže spracovávať neštruktúrovaný text pomocou metód počítačovej lingvistiky a strojového učenia.

„To je podmnožina umelej inteligencie, založená na matematicko-štatistických algoritmoch, ktoré sú základom pre nášho chatbota Vesnu,” vysvetľuje Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne.

Chatbot Vesna dokáže odpovedať na otázky klientov a pomôže s niektorými bankovými operáciami buď formou chatu na webe banky, ale aj na jednej pobočke v Bratislave ako hologram. Virtuálna poradkyňa založená na umelej inteligencii zatiaľ dokáže odpovedať na viac ako 320 rôznorodých tém.

Tatra banka má tiež chatbota s názvom Adam, ktorý využíva princípy strojového učenia. Vie spracovať a porozumieť písanému jazyku. „Na základe preddefinovanej rozhodovacej logiky (algoritmov) vie poskytnúť relevantnú odpoveď a s množstvom otázok vylepšuje svoje schopnosti,“  vysvetľuje Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky.

Tatra banka uvádza, že za tri roky jeho fungovania Adam svoje porozumenie zdokonalil až na 83 %.  To znamená, že vo viac ako 8 prípadoch z 10 stačí jedna položená otázka, aby vedel, na čo sa človek pýta.

Aj ostatné banky na Slovensku ako napríklad ČSOB či UniCredit Bank využívajú chatbotov.

Vo svete existujú aj bankové chatboty ktoré vedia usmerniť klienta banky, aby sa pýtal presnejšie otázky. Ten sa potom vie dostať k odpovedi rýchlejšie.

Chatboty ako osobní bankári

Tatra banka plánuje do budúcnosti Adama vylepšiť, tak, aby sa stal osobným virtuálnym bankárom pre klientov. To znamená, že by vedel poradiť nielen pri jednoduchých otázkach, ako je zmena PIN, ale odporučiť tiež formu úveru.

Austrálska online banka Douugh má už niekoľko rokov online osobnú asistentku Sophie, ktorá poradí študentom, ako si znížiť študentskú pôžičku či dlhy na kreditnej karte. Podobných smart chatbotov, ktorí pomáhajú ľuďom lepšie spravovať ich financie, je na trhu už niekoľko a sú úspešné.

Odborníci naznačujú, že v budúcnosti budú tieto chatboty „zlatou baňou“ pre banky aj fintechy, na poskytovanie komplexných služieb klientom.

Umelá inteligencia pomáha pri podvodoch

Banky na Slovensku už niekoľko rokov aktívne využívajú umelú inteligenciu aj na ochranu klientov. V praxi  to funguje tak, že banka „nakŕmi“ umelú inteligenciu množstvom dát o jednotlivom klientovi a o jeho finančnom správaní. Vďaka nej potom vedia banky rýchlo zistiť, ak sa objaví netradičné správanie klienta, čo následne slúži na vyhodnotenia rizikovosti danej transakcie.

V Tatra banke využívajú pri platbách niekoľko úrovní bezpečnosti a každá z nich pracuje s umelou inteligenciou. Príkladom je kontrola pravidelnosti alebo výnimočnosti platby.

Chat GPT či iné druhy umelej inteligencie môžu podľa odborníkov odhaľovanie netradičných platieb zrýchliť a zefektívniť.

Napokon, umelá inteligencia dokáže na základe množstva dát o platbách pomôcť bankárom pri finančných analýzach a pri predpovediach trendov na trhu. 

Foto: Adobe Stock