Dopravné nabíjacie karty čakajú na globalizáciu

Bratislava, 08. september 2020 – Karty, ktorými platíme, sa dajú využívať aj na iné služby, napríklad na platby za cestovné. Poďme sa pozrieť, na čo všetko sa vo svete dajú využívať platobné karty.

Začnime dopravou. Každý subjekt má vlastnú nabíjaciu kartu, ktorá je zvyčajne nekompatibilná s kartou iného prepravcu. Používateľ si tak musí vybavovať viacero kariet a nabíjať si na nich kredit pre každý typ cestovného zvlašť. Jedinou výnimkou je dopravná karta Slovak Lines v Bratislave, ktorá je použiteľná aj na železnici. Opačne to však už neplatí.

Pritom v niektorých krajinách sa bežne pri platbách za MHD používajú aj bankové platobné karty alebo takzvané smart nabíjacie karty.

Dobrá karta je multifunkčná karta

Napríklad karta Myki v austrálskom Melbourne sa môže využiť aj pri platení do miestnych turistických atrakcií. S Octopus kartou v Hongkongu môžete nakúpiť aj v supermarketoch a reštauráciách. Sú multifunkčné, a preto medzi používateľmi obľúbené.

Odvážlivci dokonca uvažujú, že by jedna dopravná karta platila vo viacerých mestách. Problém je v tom, že každé mesto má vlastnú špecifickú dopravnú infraštruktúru, preto zladiť platby na viaceré druhy dopravy nie je jednoduché.

Platí to nielen o mestách v iných štátoch, ale aj v rámci jednej krajiny. Takže nabiť si dopravnú kartu v Tokyu a platiť s ňou za metro v Toronte je zatiaľ len predstava. Navyše do toho vstupujú aj odlišné meny a konverzné kurzy.

Odborníci ale upozorňujú, že dopravcovia nemusia už nič nové vymýšľať. Podobné problémy mali v minulosti aj lokálne platobné kartové schémy. Boli nekompatibilné.

Vo svete však dnes vládnu kartové firmy Visa a Mastercard, ktoré už tento problém vyriešili, keďže sú akceptovateľné v podstate na celom svete. A podobne by to mohlo fungovať aj pri platbách za dopravu.

Japonci to s kartami vedia

V Japonsku už niečo také funguje, ale len na národnej úrovni. Cestujúci tam môže používať dopravné karty IC card vo viacerých mestách. Tieto bezkontaktné karty majú síce iné názvy (Suica, Pasmo), ale fungujú na rovnakom platobnom štandarde a cestujúci ich môže použiť na metro, vlaky aj autobusy.

V Londýne vsadili pri doprave na platby kreditkou. Miestna dopravná karta Oyster môže byť skombinovaná s kreditkou banky Barclays. Dáta o platbách ukazujú, že urobili dobre. Viac ako polovicu všetkých platieb za mestskú dopravu robia cestujúci bezkontaktnou kreditkou. Objemovo ide o 21,6 miliónov ciest týždenne.

Multifunkčné využitie kariet má samozrejme aj mobilné rozšírenie – mestá ako New York či Singapur už umožňujú platiť za MHD aj mobilnými peňaženkami.

Čo bráni multifunkčným platbám

Zavádzanie platieb kreditkou za dopravu má aj svoje prekážky. Kartové firmy si účtujú za ich používanie poplatky, ktoré navyšujú dopravcom náklady. Tie by museli preniesť do cien cestovného.

Ďalší problém je už existujúca platobná infraštruktúra dopravcov, ktorá je postavená na lokálnych špecifikách, nie univerzálnych štandardoch. Investície sa im ešte nevrátili , preto váhajú, či ju opustiť a prijať globálne platobné štandardy.

Obhajcovia prechodu na platobné karty však argumentujú, že dopravcovia by ušetrili na vybavení, ktoré potrebujú pre svoje dopravné karty. Ak by tieto úspory prevýšili poplatky za platobné karty, mali by zmenu urobiť.

FOTO: Austin Distel / Unsplash