Na platobné karty sa tlačí minimalistický dizajn, ale aj obrazy

Bratislava, 05. október 2020 – Platobné karty sa v minulosti podobali ako vajce vajcu. Časy sa však menia a banky či kartové spoločnosti sa chcú odlíšiť od konkurencie okrem služieb aj dizajnom karty.

Spočiatku bol dizajn platobných kariet personalizovaný rôznymi obrázkami, za čo si klient často musel priplatiť. Niektoré banky pri originálnom dizajne zas išli inou cestou a spolupracovali s umelcami. Ďalšie banky zase ponúkli karty dizajnovo zamerané na deti či na študentov. Finančné domy dnes zhodne tvrdia, že o dizajnovo personalizované karty je záujem.

„O karty s vlastným dizajnom majú záujem nielen mladí, ale aj ostatné skupiny klientov, služba je obľúbená a záujem o tieto karty rastie,“ tvrdí Marta Cesnaková, hovorkyňa Slovenskej sporiteľne. Táto banka preto nedávno aktualizovala galériu svojich kariet aj proces pre získanie takejto karty s vlastným dizajnom.

Tatra banka redizajnovala všetky jej platobné karty ešte minulý rok. Nový dizajn dala na kreditné aj debetné karty. Obrázky na platobných kartách zobrazujú umelecké diela súčasných slovenských umelcov.

„Počas uvádzania nových dizajnov mali klienti možnosť výmeny platobnej karty bez poplatku a túto možnosť využilo veľké množstvo klientov,“ uvádza na margo popularity dizajnových kariet Zuzana Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky.

Nový čistý dizajn

Digitálna 365.bank ide iným smerom. Aktuálne prišla s novým dizajnom platobnej karty.  „Je minimalistický, nadčasový a symbolizuje novú generáciu platobných kariet,“ tvrdí o novom dizajne Tomáš Barbarič, šéf biznis developmentu v 365.bank.

Online banka 365.bank už v minulosti uviedla na trh vertikálne orientovanú platobnú kartu, ktorá bola na Slovensku novinkou. Orientácia na výšku je nielen dizajnovým prvkom, ale navyše odráža používateľskú skúsenosť a spôsob jej využívania. Pri vkladaní karty do bankomatu alebo pri priložení k platobnému terminálu ju totiž človek vždy použije na výšku, nie na šírku.

Tatra banka má tiež vertikálne platobné karty. Zuzana Žiaranová tvrdí, že sú trendom, ktorý je na Slovensku pomerne nový, ale vo svete už nie je úplnou novinkou.

Karty 365.bank budú tiež iné v tom, že sa všetky údaje z prednej strany presúvajú na zadnú. Banka tvrdí, že tak zdokonaľuje používateľský zážitok pri platení. Podobný formát kariet má aj Unicredit bank.

VÚB banka pre kreditné karty tiež pripravila nové designy, pričom karty majú čistý priehľadný design.

Iné materiály

Dizajnovo príťažlivé sú aj metalické karty, ktoré mieria najmä na mileniálov. Pochopil to napríklad aj Apple, ktorý vydal svoju titánovú kreditku ešte minulý rok. Na Slovensku však nie je k dispozícii.,

Banky na Slovensku sú k recyklovaným či metalickým kartám zatiaľ zdržanlivé. Marta Cesnaková tvrdí, že pri výbere alternatívneho materiálu je  potrebné zohľadniť viacero faktorov vrátane nákladov, či životnosti karty počas celej doby platnosti.

Tatra banka uviedla, že sa aktívne zaoberá možnosťou využitia recyklovaného plastu na kartách.

Podobne aj online banka mBank aktuálne zisťuje preferencie jej klientov k rôznym materiálom. „Na základe týchto zistení môžeme uvažovať o zmene použitých technológií či ponuke prémiových materiálov,“ informuje Michal Staněk, produktový špecialista platobných kariet mBank.

Reliéf ako prežitok?

Digitálna 365.bank vydáva nové karty bez embosu, teda bez vystupujúcich písmen a čísel na karte. Tvrdí, že embos považuje za prežitok, pretože v čase stratil svoje opodstatnenie.  Iné banky však tvrdia, že jediný prežitok je imprinter, na ktorom v minulosti prichádzalo k mechanickému zaznamenaniu údajov z karty na takzvaný sale slip (platobný doklad o platbe). Toto zariadenie sa ešte donedávna používalo aj v USA.

Embos však stále má na trhu zmysel, lebo sa zvyčajne spája s kreditnými kartami, hoci už nie výlučne.

„Takýto typ karty má zvyčajne vyšší kredit u držiteľov, ako aj u obchodníkov,“ vysvetľuje Zuzana Žiaranová. Aktuálne trendy bezkontaktného platenia a platenia mobilom však ukazujú, že budúcnosť platenia je vo využívaní rôznych aplikácií na platby mobilom či hodinkami a v presmerovaní platieb do digitálneho prostredia.

„Trend vidíme skôr v presunutí údajov na zadnú stranu karty či v úplne digitálnom a bezpečnom riešení v podobe presunu do online kanálov mobilnej aplikácie či internetového bankovníctva,“ dodáva Michal Staněk.