Tlačové správy

21.3.2018

Revolúcia v platbách PSD2 v praxi? Časť klientov vymení banky za fintechy

Revolúcia v platbách PSD2 v praxi? Časť klientov vymení banky za fintechy

Európska smernica o platobných službách PSD2 zásadným spôsobom zvýši konkurenciu na trhu platobných služieb
· Čo všetko PSD2 zmení? Aký dopad bude mať smernica na trh? – aj o tom bude štvrtková konferencia Združenia pre bankové karty PSD2 v praxi, ktorá sa uskutoční v bratsilavskom hoteli Chopin

Bratislava, 21. marca 2018 – Banky budú musieť sprístupniť účty svojich klientov iným poskytovateľom platobných služieb. Prikazuje im to európska smernica PSD2, ktorá platí už vyše dvoch mesiacov. „Ide o najzásadnejšiu zmenu, ktorú táto regulácia so sebou prináša. Na trh totiž vstúpia noví hráči, ktorí budú ponúkať nové, unikátne služby. Aj preto sa dá očakávať, že sa časť klientov, korí doteraz využívali komunikačné a distribučné kanály výlučne od rovnakého poskytovateľa platobných služieb, presunie k iným hráčom na trhu,“ vyhlásil Rastislav Vallo, predseda Združenia pre bankové karty.

Plus pre klientov aj banky

Hoci sa môže zdať, že túto novinku banky či kartové spoločnosti nevítajú, opak je pravdou. „Na rozdiel od iných regulácií je podľa môjho názoru PSD2 prínosom. Zásadným spôsobom totiž zvýši konkurenciu na trhu platobných služieb. To je, samozrejme, plusom pre klientov, ale prináša to pozitíva aj pre všetkých poskytovateľov platobných služieb,“ zdôvodňuje Miroslav Pavlík, špecialista platobných kariet Komerční banky a vedúci pracovnej skupiny PSD2 pri Sdružení pro bankovní karty, ktorý na konferencii PSD2 v praxi aj vystúpi.

Ako ďalej Miroslav Pavlík podotýka, spoločnosti budú musieť prehodnotiť svoje doterajšie produkty, služby a prístup ku klientom. „Podstatným výstupom u aktívnych hráčov bude vznik novej generácie produktov a služieb s dôrazom na vysokú kvalitu, pokrytie vo všetkých distribučných kanáloch a konkurencieschopné ceny.“

Kartová spoločnosť Mastercard charakterizuje PSD2 ako turbomotor pre inovácie, ktorý spočíva v štyroch hlavných pilieroch. A to otvorenom bankovníctve, bezpečnosti, vyššej ochrane spotrebiteľov a integrácii trhu s cieľom vytvoriť jednotný platobný priestor v Európe. „Úzko spolupracujeme ako so svojimi partnerskými bankovými inštitúciami, tak aj s obchodníkmi pri budovaní zabezpečeného ekosystému otvoreného bankovníctva,“tvrdí riaditeľka Mastercard pre public policy regiónu strednej Európy Katarína Kakalíková.

Marcel Gajdoš, riaditeľ Visa pre SR a ČR hovorí, že táto transformácia prináša aj zdravý konkurenčný tlak pre všetkých hráčov: „Víťazmi budú tí, ktorí sa rýchlo prispôsobia a poskytnú svojim zákazníkom tie najlepšie užívateľské skúsenosti. Visa vytvára strategické partnerstvá s mnohými hráčmi. Pracujeme so spoločnosťami, ktoré prinášajú novú hodnotu tomu, čo robíme a čo ponúkame našim klientom.“ Medzi partnerov Visa patria technologickí giganti ako Google, Apple, Facebook, Square, spolupracujú však napríklad aj so Stripe, Klarna, či CyberSource. „S fin-tech a začínajúcimi firmami spolupracujeme v rámci našich inovačných centier a spoločne vytvárame digitálne pokročilé riešenia pre naše partnerské banky a obchodníkov,“ objasňuje Marcel Gajdoš.

Rozvoj platobného prostredia
Zásadný prínos smernice PSD2 spočíva v tom, že umožňuje ďalší rozvoj platobného prostredia a priebežne sa prispôsobuje novým spôsobom, akými ľudia platia. „Vynikajúcim príkladom sú novozavedené pravidlá pre posilnené zabezpečenie overovania totožnosti. Táto zmena prináša firmám aj spotrebiteľom nové možnosti vrátane bezkontaktných technológií, biometrického overovania (overovanie pomocou otlačku prstu či rozpoznávania tváre) alebo možnosti šifrovania dát,“ reaguje Katarína Kakalíková. Hoci je PSD2 platná už vyše dvoch mesiacov, na detailnejšie zhodnotenie legislatívy je podľa odborníkov priskoro. Stojí za tým fakt, že niektoré dôležité časti legislatívy ešte nie sú účinné a že mnohé dopady zavádzaných zmien bude možno pozorovať až v strednodobom či dlhodobom horizonte. „K zásadným zmenám dôjde až od dňa účinnosti súvisiacich prevádzkovo-technických noriem, ktoré riešia najmä oblasť silnej autentizácie a bezpečnej komunikácie medzi bankami a novými typmi poskytovateľov platobných služieb,“uzatvára Miroslav Pavlík.

Konferencia PSD2 v praxi

Termín: 22. marca 2018 (štvrtok) od 9.30 – 13.00 h. Registrácia hostí začína o 9.00 h.

Miesto: hotel Chopin (Galvaniho 28)

http://www.zbk.sk/stranka/psd2-v-praxi

O konferencii: PSD2 v praxi organizuje Združenie pre bankové karty prvýkrát. Cieľom tejto konferencie je uviesť do problematiky európskej smernice, ktorá platí od januára 2018. Na konferencii vystúpia odborníci zo Slovenska i Česka, jej súčasťou budú nielen prednášky spíkrov, ale aj panelová diskusia. Tú povedie člen výkonného výboru ZBK a senior partner poradenskej spoločnosti Infiniti Consulting Peter Géc.

O Združení pre bankové karty

Združenie pre bankové karty pôsobí na slovenskom trhu od roku 1994. Ide o dobrovoľnú, neziskovú a jedinú platformu na Slovensku, ktorá združuje banky a nebankové subjekty, ktorých spoločným cieľom je rozvoj platobných kariet na Slovensku.V súčasnosti má ZBK 20 riadnych členov, z toho je 11 bánk a 9 nebankových subjektov. Akékoľvek ďalšie informácie či plánované podujatia nájdete na webe:www.zbk.sk.

Pre viac informácií kontaktujte:?

Petra Jamrichová, partner komunikačnej a PR agentúry Nextina

E-mail: petra@nextina.sk

Mobil:+421 904 094 487